26-06-2020

Project Kapelaan Meereboerweg bevoorraad via een bouwhub

Het is voor het eerst dat Giesbers Rotterdam ermee werkt: de bouwhub. Het was de meest voor de hand liggende oplossing voor het groot onderhoudsproject ‘102 woningen Kapelaan Meereboerweg‘ in Den Haag, een locatie waar geen opslagruimte is.

Inmiddels wordt al het bouwmaterieel vanuit de hub van Raab Karcher in Waddinxveen aangeleverd en eenmaal op de bouwplaats rechtstreeks via de gevel naar de woningen getransporteerd. Uitvoerder Ronald Knikman (50) vindt het een manier van werken die in veel opzichten grote voordelen biedt.

Efficiënte vervoersstromen
Het is half acht ’s ochtends. Een vrachtwagen met bouwmaterieel uit Waddinxveen parkeert voor een van de portieken aan de Kapelaan Meereboerweg. Ronald Knikman ziet toe op het transport, waarvoor een verkeersplan is, en controleert de pakbonnen. Een deel van de straat is afgezet, de eerste woning kan bevoorraad te worden. Via een tijdelijk verhuisraam wordt een pakket met bouwmaterialen met een kraan de woning ingehesen. Daarna volgen nog vijf woningen en na twee uur is de vrachtauto leeg. Knikman: “Twee keer per week komt er zo’n volle wagen aan, daarmee kunnen wij zes woningen aanpakken. Met de eerste levering komen de vloeren, de tegels, het isolatie- en stukmateriaal. Vijf dagen later komt de tweede levering met de keukens, het sanitair, de voordeurkozijnen en de systeemplafonds. Alles wordt in pakketten per adres gebundeld. Ideaal!” Een rekensom wijst uit dat voor het groot onderhoud van deze 102 portiekwoningen, 34 vrachttransporten nodig zijn: veel minder dan wanneer elke onderaannemer afzonderlijk zijn bouwmaterieel zou afleveren.

Minder verliesuren en minder CO2-uitstoot
Nog niet eerder heeft Knikman met een hub gewerkt. Half juni arriveerde zijn eerste transport, nu al ziet hij de voordelen: “Ik heb altijd op de ouderwetse manier gewerkt maar ik kan dit echt aanbevelen. Dit is in veel opzichten een zeer efficiënte manier van werken. Waarom? Er staan geen containers voor de deur, ik heb geen verliesuren meer vanwege het heen en weer lopen met kleine vrachtjes, wat erg arbeidsintensief is. Er hoeft niet met materiaal gesjouwd te worden waardoor er ook minder risico is op beschadiging, laat staan rugklachten. En natuurlijk is er ook veel minder CO2-uitstoot. Ik denk dat dit dé toekomst wordt.” Ondanks de voordelen is deze manier van werken ook even wennen: “Ik controleer voortdurend of de onderaannemers de bestellingen tijdig in Waddinxveen klaar hebben staan, dus dat is meer voorwerk. Maar eenmaal daarna werkt het allemaal veel sneller en efficiënter. De materialen arriveren volgens een vast schema en alles staat in korte tijd in de woningen. Wel is het zo dat de onderaannemers door deze manier van werken een beetje uit hun comfortzone komen. Ze moeten nu vooraf op kantoor heel gericht per woning hun bestellingen doen.” Alle onderaannemers moeten hun bouwmaterieel tijdig in Waddinxveen hebben staan, waar het in de hub in pakketten wordt gebundeld om vervolgens naar de bouwplaats te worden getransporteerd. Ze kunnen het benodigde materieel bij Raab Karcher inkopen maar mogen ook hun eigen producten leveren. Indien zij voor het laatste kiezen, dan moeten zij er zelf voor zorgen dat het materieel tijdig in de hub belandt.

Tijdelijke wisselwoningen
Giesbers Rotterdam Bouw verricht het groot onderhoud in bouwteam, in opdracht van woningcorporatie Staedion. De bewoners verhuizen per portiek naar tijdelijke wisselwoningen en keren direct na de werkzaamheden terug in hun eigen woning. Knikman: “We zijn begonnen met het creëren van de wisselwoningen, vijf woningen werden bevoorraad vanuit de hub. Dat was mijn eerste praktijkoefening en ik vond het meteen lekker gaan.” De aanpak betreft het vervangen van de keukens, sanitair, daken, gevels en vloeren. Elke dag wordt er een woning opgestart, elke tien dagen wordt er een woning opgeleverd.
De werkzaamheden lopen naar verwachting tot begin 2021.

 

Project van: Giesbers Rotterdam Ontwikkelen en Bouwen
Locatie: Den Haag
Aantal woningen: 102